Marrekech II - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Michelle Veen - WaarBenJij.nu Marrekech II - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Michelle Veen - WaarBenJij.nu

Marrekech II

Door: Mies

Blijf op de hoogte en volg Michelle

24 April 2015 | Marokko, Marrakesh

Lieve allemaal,

Een kort verslag van de laatste drie dagen, proberen. Deze drie dagen hebben we in ieder geval een lekker ritme te pakken: rond 10 uur de stad in, na 3,5/4 uurtjes terug om even tot 6 uur bij te komen en dan weer 3-4 uur eruit.

Woensdagochtend vertrekken we lopend naar een aardig nieuwe wijk waar zich Marjorelle Jardin (tuin) bevindt. Een prachtige tuin met planten, bomen en bloemen, maar ook vijvertjes. Het heeft een romantische stijl en de muren zijn prachtig blauw. Je hoort er vogels en ziet er schildpadden, het nadeel is wel dat alle toeristen zich dit moment hier lijken te bevinden. Aan de ene kant erg rustgevend en verfrissend, aan de andere kant druk. Je loopt altijd wel door een ander zijn/haar foto: SORRY/PARDONNE. Midden in de tuin staat het museum over de Marrokaanse geschiedenis van kleding en voorwerpen vanuit verschillende streken in Marokko. Erg interessant en niet te langdradig. Klein en praktisch opgesteld!

Later vertrekken we voor de lunch naar het centrum om daarna lekker bij te komen in ons Riad. In de avond eten we op een prachtig, rustig terras met uitzicht over het plein. We genieten van een heerlijke tajine met kip en spoelen de iets minder lekkere vegetarische couscous weg met verrukkelijke munt thee, Marokkaanse koekjes en ijs! Dit is de eerste avond dat we zien hoe het plein er in het donker bij ligt, hoe bruisend en gezellig. En wat is er bij al die oranje tentjes waar overdag niets te doen is? Allemaal eten! Voor bijna niets: vis, vlees, couscous, tajine, salades en brood! Waarom ontdekken we dit nu pas?

Donderdag stond het Badi Paleis op de planning. Bij aankomst bleek deze alleen gesloten te zijn voor een huwelijk.. Zonder ons? Dus lopen we door richting het Badir Paleis. Een iets kleiner paleisje maar met prachtige kamers en tuintjes. Hele mooie mozaïeken, bewerkte houten poorten en deuren en veel groen. De prins weet het nog niet, maar Irene en ik kiezen alvast onze kamer uit en denken na over de inrichting! Na een couscous op het dakterras aan de overkant vertrekken we voor een middagdutje op het dakterras.

In de avond doen we tot de zon begint te zakken een drankje op het terras en wagen we ons dan tussen de drukte, hectiek van de mannen die je naar hun eettentje willen lokken een heerlijke wereld vol vers eten bij de oranje tentjes. We kiezen voor tentje 22, bestellen een gemixte visschotel en een salade. Uiteindelijk krijgen we er ook een gemixte vleesschotel bij (dachten ze dat we besteld hadden) en olijven, een tomaten salsa en brood. Wat is eten heerlijk! We sluiten af met een kopje munt thee terwijl er vlak naast ons een verleng doos ontploft tijdens het ontsteken van de verlichting. De zon zakt ondertussen weg achter de stad en we lopen in het donker het plein over naar La Koutoubia, want die geeft prachtig licht in het donker. Vandaag was het heet, nu koelt het iets af. Dus besluiten we nog even naar de heldere sterren kijken op het dak als in de hele buurt de elektriciteit uit valt. Hopelijk is het er morgen weer, Insjallah.. (Met Gods wil) vertelt onze huisvrouw die met een kaarsje (voor op onze kamer) naar boven komt en HAPPY BIRTHDAY voor ons zingt.

Vrijdag: laatste dag. Laatste keer door de Souks en laatste spullen halen. Genieten van het leven hier. Vanavond eten we weer op de markt bij de Oranjes tentjes, want dat is fantastisch! Morgen zullen we rond dit tijdstip al thuis zijn. Terug in het Nederlandse, westerse en overhaaste leven..

Wordt Marrakech terecht beschreven als magisch, betoverend en altijd levendig: ja. Magisch als het donker wordt en de stad, het centrum, de moskeeën en het plein oplichten. Betoverend omdat er zoveel kleurijke invloeden zijn, zoals de mozaïeken in de oude monumenten, de felle kleuren die nog afstammen van de Franse periode en al het groen in een stad die zomers zo droog kan zijn. Maar ook betoverend door de mix van moderne en traditionele manieren van culturele en religieuze levenswijzen die ieder op een eigen manier lijkt na te leven. Levendig omdat je niets anders ziet dan leven, niet overal drukte, maar wel bijna. Het verkeer, de natuur, het omgaan met elkaar, overdag en 's avonds. Alles en iedereen leeft! Voel je je overal op je gemak? Nee, maar waar wel.. In de achterste, donkerste en stilste straatjes van Amsterdam toch ook niet?

Selema, xx