Marrakech en Ouzoud - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Michelle Veen - WaarBenJij.nu Marrakech en Ouzoud - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Michelle Veen - WaarBenJij.nu

Marrakech en Ouzoud

Door: Mies

Blijf op de hoogte en volg Michelle

22 April 2015 | Marokko, Marrakesh

Lieve allemaal,

Ongeveer een halfjaar na het ongelukje en abrupte einde van het Arubaanse avontuur, is hier het moment waar Irene en ik al 3-4 jaar over praten! Afgelopen zondag 19 april vlogen we naar Marrakech. Een reisje waar we hoge verwachtingen van hebben. Een stad die als magisch, betoverend en altijd levendig wordt beschreven. Klopt dit?

Perfecte aankomst, geen klap van de hitte. Gewoon warm met briesje, niet heet. In de aankomsthal zouden we worden opgewacht door een chauffeur met een bordje om ons naar het Riad (denk aan bed&breakfast) te brengen. Top. Waar je er misschien wel een paar mannen met bordje meer verwacht, er staan er zeker 100! En die van ons komt net van buiten aanrennen, gelukkig. Op weg naar het Riad zien we het bruisende buitenleven van Marrakech. Het fascinerende en chaotische verkeer, alle taxi's zijn oude Mercedes' en mensen verplaatsen zich nog met paard en wagen!

De eerste dag willen we natuurlijk naar de Medina (het centrum van de stad) hiernaast bevinden zich ook La Koutoubia (de grootste moskee van Marrakech) en de souks (soort zwarte markt). Daar moet je natuurlijk heen om souvenirs te shoppen, maar ook om het bekendste plein van Marrakech te bewandelen: Place Djemaa el Fna. Te herkennen aan de geluiden van een hobo-achtig instrument om slangen mee te bezweren, trommels van de muzikanten en geroep van marktlieden. Het zijn zoveel prikkels! Geluiden, drukte, kleuren, souvenirs, maar ook prachtig koopwaar, marktkraampjes met noten, olijven en fruit. Ons besluit: vandaag alleen kijken, later in de week kopen als we ons beter kunnen concentreren.. Aan het einde van de middag bezoeken we de oude Koranschool Ben Youssef. Een uitje dat boven aan mijn lijstje stond. Het is groot, mooi betegeld, heeft veel ruimtes en prachtige muren met mozaïeken betegeld. Enige nadeel: geen tekst en uitleg, gelukkig kun je genoeg informatie op internet vinden. De dag sluiten we af op het terras van een restaurant aan Place Djemaa el Fna met uitzicht over het hele plein. We eten heerlijke couscous en rundvlees uit de tajine: het eten kwamen we ook voor!

De tweede dag staat onze wekker, vandaag gaan we naar de watervallen van Ouzoud. Ook iets van onze Bucketlist! In de stad pas ik me aan met kleding en houd ik het (ook bij 30 graden) bij een lange broek/rok. Vandaag bedenk ik me dat een korte broek wel kan, het is een hartstikke toeristisch uitje met water. Moet kunnen toch? Is het toch fris en bewolkt! We hebben zelfs regen onderweg, maar bij onze stop halverwege is het niet heel koud gelukkig. Na 3 uur rijden, hobbelen, scheuren en door de bergen manoeuvreren, bereiken we het dorpje Ouzoud. Onze gids vertelt dat het een wandeltocht is van 3 uur en dat we een klein uurtje lunch hebben. Onze gids is aardig, maar heeft ook een flink tempo. Een fotootje schieten tussendoor en we liggen al 100 meter achter. De eerste beelden van de watervallen zijn prachtig! De wandeltocht is een enorme hike tocht. Waarbij we best lastige en gladde bergwanden aflopen. De prachtige groene natuur, de hoge rotswanden, het uitzicht op de bergen en de watervallen overtreffen de kleine regenbuien en de bewolking die we hebben. De lunch is heerlijk, maar veel duurder dan verwacht! Dus beide blut maar voldaan beginnen we aan ons laatste stukje lopen als we ineens omringd worden door wilde apen. Grote, kleine en eentje met een baby. Wauwww kon dit nog completer? Mooie natuur, leuke gids (die ons voor 140 kamelen wilde kopen), lekker eten en super gave aapjes! Einde van de dag, uitgeteld maar voldaan naar bed.

Selema, xx

• 22 April 2015 - 23:47

Irene Peters:

Superleuk om te lezen en te gek om dit samen te doen! Xx

• 23 April 2015 - 06:32

Yvonne:

Wat kun je toch lekker schrijven, een genot om te lezen.
    Mooie foto's, jullie zijn er helemaal onderste boven van.
    Veel plezier meiden.

• 23 April 2015 - 21:02

Frans:

geniet ervan en veel plezier samen