Cuzco, wereld wonder & ruzie... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Michelle Veen - WaarBenJij.nu Cuzco, wereld wonder & ruzie... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Michelle Veen - WaarBenJij.nu

Cuzco, wereld wonder & ruzie...

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

11 Mei 2011 | Peru, Cuzco

Olaaaaaa!

Het is alweer tijd voor mijn allerlaatste blog. Zaterdagmiddag arriveerden we dan EINDELIJK in Cuzco! De grootste toeristische trekpleister van Peru, omdat dit de stad is waar ze langskomen op weg naar de Machu Picchu.

Bij aankomst een hostel geregeld voor 30 soles per persoon per nacht. Inclusief ontbijt, warm water, wifi en cable tv. (Heel belangrijk voor onze series, nee grapje!). Dit werd ons aangeboden door de broer van de vrouw die het hostel runt. Hij heeft zelf een agency waar die ons ook even de trip naar de Machu Picchu wilden laten boeken, maar dat was $240, dus VEELS te veel! Even een afspraak met hem gemaakt dat we eerst andere agency's gingen opzoeken en dan terug zouden komen, ofwel opzoek naar goedkoper!

En die vonden we, net als onze vliegtuig ticket voor Cuzco-Lima op dinsdag. Maar nog niets geboekt, eerst even praten met deze man, want hem vertrouwden we eigenlijk wel het meeste. Nadat we vertelden dat we het voor $170 kunnen krijgen bood ie het aan voor $180. En dat vonden we prima! Onze vliegticket ergens anders geregeld, want dat was wel erg duur via deze man. Nadat we betaald hadden bleek het helemaal niet mogelijk te zijn om de volgende dag (zondag) naar de Machu Picchu te gaan, tenzij we $30 meer betaalden of op maandag gingen. Well, do we have a choice?.. Maandag dus! Na de lange busrit, een hoop geregel en onderhandelingen was het tijd voor een lekkere maaltijd en wat is dan het beste dat je kan bedenken? Een Dutch eetcafé! Jawel! Met bitterballen, kroketten, frietje oorlog etc etc. Echt fantastisch! Een leuk gesprek met de eigenaar, over hoe je het in hemelsnaam in je hoofd haalt om in Cuzco een Nederlands eetcafé te starten. En over de stad. Terug in het hostel even bijkomen van de zware nacht + dag en Lisa besloot wat te gaan drinken en ik bleef lekker in het hostel tv kijken. Dat Lisa terug kwam bleken we geen water meer te hebben, helemaal niets. Toilet niet doorspoelen, gezicht niet wassen. Alsof dat het ergste was.. Buiten was het ongeveer 5 graden en doordat de deuren van het balkon niet dicht konden was het binnen dus ook zo warm.. Dus zondag ochtend op zoek naar de eigenaresse, maar die was er even niet..

Zondag was moederdag en zoals ik al een klein beetje vertelde in het vorige blog is moederdag in dit land een BIG deal. Dus een hoop restaurants, café's en winkels waren met name in de ochtend gesloten en op een groot plein leek wel een soort vrijmarkt op te zijn gezet. Maar dan met honderden taarten met de tekst: “Feliz dia de Madre”. En serieus heel wat mensen die het kopen! We zijn heerlijk door de stad wezen slenteren, alle souvenirs marktjes af en bij elk parkje even een bankje gepakt om lekker in het zonnetje te zitten en te kletsen. In de ochtend was een vriendin van ons uit Arequipa aangekomen in Cuzco dus 's avonds hadden we met haar afgesproken voor een drankje bij een Irish Pub samen met een meisje uit Belgie die ook in Arequipa werkt. Was erg gezellig en vooral opvallend dat er geen een Peruaan in deze tent zat. Alleen maar mensen die Engels spraken, echt lekker toeristisch! 's Avonds bij terugkomst was de eigenaresse nog steeds niet aanwezig, terwijl ik vroeg waar ze was kreeg ik van een andere jongen even gauw te horen dat we de volgende ochtend niet meer om 4.00 am, maar om 3.00 am werden opgehaald. Dat kon echt niet kloppen.. Dan zouden we 1.5 uur op het treinstation moeten wachten op onze trein..

HELAAS weden we maandag ochtend toch even flink ruw uit onze bed gelicht. Om 3 uur stond hij op onze deur te rammen. Ik vertelde dat we even gingen douchen en dan zouden komen, maar dat was onmogelijk aangezien er geen water was. Dus we konden niet eens ons gezicht wassen.. De vrouw van de agency kwam op een gegeven moment ook zwaar ongeduldig naar boven en begon erg geïrriteerd over te komen. Tot ze besloot niet meer op ons te wachten en weg reed. Na een halfuur buiten te hebben gestaan in de freeeezin cold werden we door Sr. Henry opgehaald en als een gek naar Ollantyamba gereden bij het treinstation, maar ja alsnog een uur moeten wachten want onze incheck was pas om 5.40 en het was 4.45.. Na dat uurtje lekker wat warms te hebben gedronken EINDELIJK de trein in! De trein doet er ongeveer 1.5 uur over om van Ollantyamba naar Agua Calientes te rijden en het is echt een fantastisch gezicht om op bepaalde bergen de zon te zien opkomen! Aangekomen bij Agua Calientes werden we opgewacht door een vrouwtje die voor ons alle toegangskaartjes ging regelen en toen naar de bus! Op mn foto's kan je zien dat er op de berg letterlijk een zigzag weg omhoog loopt die wij reden met de bus, het duurde ongeveer 25 minuten en was echt fantastisch om de omgeving te zien! Boven aangekomen met zn tweeen op stap richting de Intpunku, the Sungate. Maar op een gegeven moment besloten om te keren want een uur later zouden we een tour krijgen over de Machu Picchu voor 2.5 uur dus even gauw onze zelf gemaakte bolletjes met ham eten en dan klaarstaan!

De tour was heel lachwekkend, we hadden een guide die erg grappig praatte. Met een heel hoog stemmetje en een beetje gek deed. Zoals met zijn hoofd in een gat in de muur begon te praten want dan hoor je een echo. Oke, ziet er alleen niet uit! Tijdens deze tour 2 Amerikaanse meiden van rond de 30 leren kennen en daar de rest van de dag mee opgetrokken. Samen besloten we na de lunch om de Intipunku helemaal te beklimmen. En dat was even een keuze! Een flinke beklimming, non stop omhoog, in de hitte van de felle zon en natuurlijk heel veel praten. Dus met flink wat breaks tussen door. Boven aangekomen was het de zware beklimming helemaal waard! Echt een fantastisch uitzicht met in de verte de Machu Picchu! Terug aangekomen in Agua Calientes eindelijk kunnen opfrissen in het hotel van de Amerikaanse meiden en daarna met Lisa nog over de souvenir markt gelopen tot we gingen dineren met Katie en Marlou. Onze trein terug was namelijk pas om 21.30! Na het eten afscheid genomen en om 1.00 uur 's avonds kwamen we dan eindelijk aan in het hostel, gesloopt en erg koud. Maar opnieuw... geen stromend water.

Ik moet eerlijk bekennen, het was een dag waar ik verschrikkelijk tegenop keek, met name vanwege de tijden en bang dat ik niet impressed zou zijn bij de Machu Picchu, maar het was het helemaal waard! Het was zo fantastisch, wel slopend, maar echt ZO GAAF! En ik ben gewoon blij met de foto's en alles. En natuurlijk dat ik gewoon 1 van de 7 wereld wonderen heb bezocht, nog maar 6 te gaaaaaan!

Vanmorgen een heerlijk ontbijtje gedaan bij een restaurantje op Plaza de Armas van Cuzco, samen met Juliette en haar familie. (niet haar echte, maar waar ze bij woont in Arequipa). Der oudste zusje wilde ons zo graag leren kennen, net zoals der moeder dus was echt super gezellig. Maar heel kort helaas..Na dit heerlijke beginnetje van de ochtend terug in het hostel onze spullen pakken en ik zou wel even gaan praten met de eigenaresse dat we de helft zouden gaan betalen van wat er gepland stond. Nou ze was er natuurlijk weer niet, dus de vrouw die er wel was werd helemaal gek! Het was 180 soles en ik gaf er in eerste instantie 100, later maar 20 bijgegeven en toen naar beneden gerend waar Lisa met de tassen stond. De vrouw achter me aan en ze deed zelfs nog een poging om onze tassen te pakken. Maar je moet niet aan mn spullen komen dame! Dus een taxi aangehouden terwijl ze stond te schreeuwen dat ze de politie ging bellen. Ondertussen in de taxi gestapt en weggereden. WOW dat was echt een kick! Hahahaa, maar ook wel een beetje apart.

Bij het vliegveld ingecheckt, eindelijk een beetje geluk, want we hoefden niet te betalen voor onze extra koffertje die we hebben gekocht. In het vliegtuig kregen we zelfs een snack en te drinken terwijl we maar voor 1.5 uur in het vliegtuig zaten echt TOP!

Nu is het tijd voor nog 2 dagen ontspannen in Lima, lekker bijkomen, tas organiseren en klaarmaken voor de gigantische terugreis. (6.5 uur naar Houston, tussenstop van 9.5 uur en dan naar Amsterdam voor 9 uur..) Maar alles was het helemaal waard! Het is hier echt zo fantastisch en wat een ervaringen allemaal. Toch zijn die kriebels van weer naar huis gaan ook wel heerlijk!

Seeeeee you soon!

Amore!

• 11 Mei 2011 - 07:21

Yvonne:

GEWELDIG!!! En wat een een foto's gewoonweg te gek. Het wordt wel even wennen als je weer terug bent met je afdingen en je hotel niet volledig betalen Ha Ha Ha....
    Liefs en goede reis.

• 11 Mei 2011 - 09:26

Tessa:

Heey Mies,,,
    Nou hier dan ook het allerlaatste berichtje terug van mij!
    Dit zijn echt de mooiste foto's ever(L)
    Goed dat je zo voor je zelf bent opgekomen! Tot snel miesje/meisje!!

Knuffel ... Mis jou!!

• 11 Mei 2011 - 11:01

Rob&Yvonne:

Meissie meissie toch!!!!wat een geweldig verhaal/ervaring weer!!!
    Al met al helemaal top geweest toch??!!!
    Geniet lekker op Lima enne....CU soon!!!
    Goede reis toegewenst en tot héél snel!!!!
    Dikke knuf van ons!!

• 21 Mei 2011 - 23:46

Kelly Carpio:

Gracias por el mensaje en Facebook, las extraño!