Majes! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Michelle Veen - WaarBenJij.nu Majes! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Michelle Veen - WaarBenJij.nu

Majes!

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

13 Maart 2011 | Peru, Arequipa

Ola a todos!

Alweer bijna een week geleden sinds het laatste verhaaltje, nou moet ik zeggen. Maandag tot en met donderdag vielen erg in herhaling. Elke dag observeren en een beetje rondlopen op de school. Hier en daar een foto maken. Wel erg leuk, maar op een gegeven moment gaat het wel kriebelen om zelf eindelijk eens wat te gaan doen!

Donderdag kregen we ons rooster voor de komende twee weken: komende week geven we 14 uur les aan de groepen 3 tot en met 7. Conversation lessons, dus lessen gericht op spreken met elkaar. Volgende week staan we voor 17 uur ingeroosterd! Aan groep 7 tot en met de 5e van het voortgezet onderwijs! Die week draait om The Dutch Project. Dus heerlijk over Nederlandse dingen praten en ook discussies, debatten en leuke opdrachten maken!

Elke vrijdag hebben we vrijdag hebben we vrij om andere scholen of educatieve instellingen te bezoeken. Maar afgelopen vrijdag hadden we genoeg andere dingen die we wilden doen. Zoals onze lessen en ppt's voor komende week maken. Ook even naar het winkelcentrum, op zoek naar een postkantoor en een kleinigheidje voor Ms Lydia, Camille en Berto.. Wat uiteindelijk een kaart is geworden.

Zaterdag stond natuurlijk de dierentuin en het paardrijden op de planning, maar dat werd woensdag avond even verandert naar een dagje naar Majes (spreek uit als Magis). Een stadje hier 2 uur rijden vandaan waar Berto, de vriend van Ms Lydia, vandaan komt. 's Morgens om half 8 besloot ik maar onder de douch te stappen en toen hoorde ik rond half 9 nadat ik mn kamer en badkamer had opgeruimd beneden al stemmen. Berto en Ms Lydia zaten al aan het ontbijt! Ms Lydia kwam naar boven om Camille te wekken. Toen werd ons gevraagd of we met Camille en Berto mee wilden naar Majes of toch naar de dierentuin en paardrijden. Nou snapten we er helemaal niets meer van.. Hahaha elke keer die veranderingen in planning! Maar goed Majes stond op de planning dus naar Majes natuurlijk!

In de auto vroeg Camille aan ons of het goed was of Berto hard reed. Natuurlijk was dat goed! Nou daar gingen we hoor. Als sjeeessscakee door de bergen! Soms even met je hart in je keel, als hij even snel voor een bocht iemand inhaalde, maar je raakt eraan gewend. Na ongeveer 1.5 uur door de woestijnachtige bergen en de woestijn gesjeest te hebben zei Camille dat we in Majes waren. En achter een bocht zie je ineens een diep dal verschijnen met heel veel groen en een rivier! Echt wauwwww. Meteen even gestopt zodat we foto's van het uitzicht konden maken. Daarna door naar het huis van de ouders van Berto. Daar kregen we heerlijk verse druiven toegestopt en gauw weer in de auto naar Plaza de Armas!

Berto moest zelf nog werken dus zijn broer werd onze chauffeur en bracht ons naar een wijkje verderop waar een vriend van hem zelf Pisco (DÉ likeur van Peru) brouwt. Daar binnen gekomen werd ons meteen gevraagd of we het wel eens hadden geproefd? Ja, maar het was echt niet lekker! Hahahaha. Nou nu zouden we de lekkerste krijgen van heel Peru beloofden ze ons. Eerst een shotglaasje met de likeur proeven, nou die was inderdaad al beter. Maar erg sterk natuurlijk en sowieso voor een uurtje of 1 pm. Erg vroeg! Daarna kwam de zelfgemaakte pisco sour! (Dé Peruaanse mixdrank: Pisco, verse limoensap, eieren, suikerwater). Die we ook al in Lima hadden geprobeerd maar echt niet lekker was. Hier was ie echt heeeeerlijk! En ik zet mn glas leeg op tafel en hij werd alweer bijgevuld. En toen nog even door de brouwerij waar we de Pisco van elke afgelopen 10 jaar konden proeven. Hahahahaha, Lisa en ik voelden het langzaam naar onze hoofd stijgen en konden niet meer stoppen van het lachen!

Na deze gezellige en grappige gebeurtenis weer in de auto, want Berto was ondertussen ook bij deze brouwerij gearriveerd en had ook al even lekker gesocialized. Maar hij had nog veel meer voor ons in petto! En daar gingen we, in de auto, eerst zn broer naar huis brengen en daarna naar een brug. Nou moet je je voorstellen dat je boven een afgrond staat met onder je super wild, ondiep, stromend water. En de brug is gewoon een touwbrug met houten balken! Hahahaha, en de touwen waren er niet op hand hoogte. Alleen om de balken recht te houden. Dus nergens kon je je vasthouden. Berto pakte mn hand en begon met een flink tempo over die brug heen te lopen. En ik met een paar pisco'tjes en pisco sours erachter aan. En heel hard lachen als er ineens een gat voor mn voeten verscheen! Nou ja als dit mn einde dan is.. Hahahahhaa. Aan de overkant gekomen bevonden we ons ineens tussen de koeien en konden we helemaal naar beneden om echt het water van de rivier te voelen. Het was best lekker! Maar ja, nu kwam de grote uitdaging, weer terug! Dit ging wel een stuk makkelijker en ik kon gewoon 'los' lopen (HAHAHA) maar ik hield Camille wel vast, want die vond het toch wel erg eng. Nog even met Lisa in het midden van de brug gestaan en gesprongen. (zie foto's)

Toen was het tijd voor onze (lees MIJN) grootste beproeving van deze reis.. Het eten van cavia! Bij het restaurant waar we dat gingen eten was een hele fokkerij met allemaal lieve caviaatjes en ook baby cavia's. Nou dan zakt je de moed al in de schoenen.. Om het restaurant heen waren allemaal fruitbomen en velden. Dus Berto nam ons eerst mee naar een suiker veld. Waar we dus suikergraan hebben gegeten. Ook naar mango bomen en granaatappel bomen! Echt wat een wereld! Maar toen was het tijd om te eten.. Oké het is niet heel erg, het smaakt naar kip, maar zoveel vlees zit er niet aan en ik hoef het nooit meer.

Na die zware beproeving gingen we naar een soort van dinosaurus museum in de open lucht, waar je eerst een km lang een berg oploopt en boven aangekomen dus een aantal dinosaurus voetstappen vindt. Daarna kan je weer aan je afdaling beginnen! Beneden aangekomen weer in de auto gestapt en weer naar het huis van de ouders van Berto om nog even te plassen en koud water te drinken. Gauw langs Plaza de Armas voor een ijsje en de terug weg kon beginnen! De terug weg was zo mooi, het begon te schemeren en als ik achteruit keek zag ik de zon langzaam ondergaan!

Vandaag weer naar de begraafplaats geweest en met de lunch naar een heerlijk restaurantje waar ik weer een plaatselijke maaltijd heb geprobeerd: Rocotto Rollena, een paprika gevuld met pittig gekruide gehakt en een soort aardappelschotel met kaas. Best Nederlans als je alles door elkaar prakt. Dan is het net een Nederlandse ovenschotel. Hahahaha.

Morgen eindelijk echt aan het werk! Ik geef morgen vier klassen les. De groepen 3 en een groep 4. We moeten alleen nog even wat grammaticale aspecten aan de lessen toevoegen en dan zijn we er helemaal klaar voor! Op dit moment is het hier net als een Nederlandse zondag, het is bewolkt en regent soms. Maar dat is helemaal niet erg hoor. Gister de hele dag rond de 25 graden gehad. Het is hier fantastisch!

Amore!

• 14 Maart 2011 - 12:36

Marion Van Vliet:

Hoi Michelle,

Het is voor ons ook steeds erg leuk om ook jou verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Veel plezier met lesgeven deze week.

• 14 Maart 2011 - 20:13

Melanie Scheepers:

hoi Michelle, leuk om te lezen hoe het met je gaat! Marjolein had ons ook al een mooie foto toegemaild waar jullie keurig in schooluniform opstaan..wist niet wat ik zag! nou, veel plezier nog en geniet er volop van!
    PS ga je ook nog muziekles geven ? :)

• 14 Maart 2011 - 20:14

Yvonne:

Prachtige foto's, wat een oase, ongelofelijk!
    Veel succes van de week, en ik hoop toch echt dat je nog een keer gaat paardrijden.
    Ik heb trouwens van de week het zandboarden gezien op tv.,zag er te gek uit maar je kunt ook hard vallen.

Toi toi toi met les geven.

Liefs Jan en Yvonne

• 15 Maart 2011 - 16:56

Irene:

Schatje, dat klinkt echt helemaal te gek!! Foto's zijn ook erg leuk en mooi, kleine dronken tor :-). Heb ontzettend veel zin je te zien en uitgebreid te spreken, maar ik heb geduld...

Heel veel succes met lesgeven en ook nog veel plezier uiteraard!!!

Dikke kus,
    Irene

• 15 Maart 2011 - 19:54

Esther Somers:

Die brug?! "Try before you die" is er niks bij! Gelukkig is ie niet zo hoog en best breed, dat scheelt dan weer.
    In Laos heb ik ontdekt dat ze bruggen en trappen pas vervangen als het mis gaat... Doen ze dat in Peru ook pas als het te laat is?

Succes met je lessen. Misschien weet je na Peru wel of je je in de onder- of bovenbouw wilt gaan specialiseren.

• 15 Maart 2011 - 19:56

Tessa:

Haha... eigenlijk zou ik je vanaf nu moeten boy-cotten hé! Cavia's eten:@
    !! Gelukkig heb je daar dan weer net geen foto's van opgezet hihi!!
    Wel een bijzonder lang hoor... je hebt op sommige foto's een stuk woestijn en dan in het midden een heel groen stuk land!! Jaja, je foto's worden goedgekeurddd;)
    En je bent zelfs gespot met een dino haha... (leefden die daar dan vroeger ofzo?) Das toch in Peru dat daar soms fossielen worden gevonden...? Haha even voor de eigenvaardigheid(A) Vandaag had ik eigenlijk een les Prehistorie moeten geve, gelukkig ging het dus niet door whihi!!

Ik denk aan je!!

Kus Xxx je stalkerdddddd

• 16 Maart 2011 - 14:20

Fleur:

Wat leuk om te horen dat het je zo naar je zin hebt!
    En wat een leuke foto's weer. Het is echt super om elke keer je verhaaltjes en foto's te lezen en te bekijken.
    Heel veel succes met lesgeven.

Liefs & dikke kus xxx