Kindergarden! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Michelle Veen - WaarBenJij.nu Kindergarden! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Michelle Veen - WaarBenJij.nu

Kindergarden!

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

11 April 2011 | Peru, Arequipa

Hola a todos!

Afgelopen week was echt geweldig! Met de kleintjes van de school. Bezig geweest met kinderen van 3, 4 en 5 jaar. En wat zijn ze schattig! Ik wilde er eigenlijk eentje mee naar huis nemen... Als dat toch eens kon! Hahahahaa!

Vrijdag zijn we 's morgens op bezoek geweest bij een school voor mensen met een handicap hier leren ze voornamelijk vakken waarmee ze toch kunnen participeren in de gewone samenleving. Het werkt in workshops. De leerlingen zitten met maximaal 12 in een les/klas. En ze krijgen vakken zoals schoenmaker, koken, schoonmaken, houtbewerking en metaalbewerking. Deze lessen duren maar tot 13.00 uur want vanaf dat tijdstip gaan alle docenten richting het ziekenhuis om daar leerlingen les te geven die niet uit hun bed kunnen om naar school te gaan. Ik moet zeggen dat deze school een hele rare indruk bij me achter liet. Ik vind het echt super dat het er is, in zo een land als dit. En de directeur vertelde dat er nog 26 anderen scholen als deze zijn. Dus dat is goed! Maar we vroegen met hoeveel leerlingen ze tegelijk in een lokaal zitten zij die maximaal 12, terwijl van de regering maximaal 8 mag. En hij zei dat er in elke klas 1 docent en 1 beveiliger aanwezig is. We hebben in geen enkele klas een beveiliger gezien. En in sommige klassen dwaalden de leerlingen zelfs zonder docent in het rond. Dus dat was wel even een beetje schrikken.

Ook direct daar achter aan naar een kleine half publieke half Katholieke basisschool geweest. Deze basisschool is heel erg arm. Alleen de leraren worden betaald. De hele meubilering en accessoires in de lokalen moeten de leerkrachten uit eigen zak halen. De directeur vertelde ons dat alle computers die ze hebben donaties zijn geweest van andere mensen. Ook vroeg hij ons om onze computers achter te laten na ons vertrek uit Arequipa. (wat denk je zelf?).

Na dit bezoek lekker naar huis en natuurlijk genieten van onze vrije vrijdag. Dus 's middags weer heerlijk luxe buiten de deur wezen lunchen bij It's Friday! Tijdens het kiezen van ons drankje wel even ergens achter gekomen: Lisa en ik dachten heerlijk voor een lekkere cocktail te gaan, maar in verband met de verkiezingen voor de president afgelopen zondag was er vanaf vrijdag middag 12 uur tot aan zondag avond 12 uur nergens alcohol te verkrijgen. In de supermarkten was het gedeelte met alcohol afgezet en in de restaurants en bars werd ook niets geschonken.. Gelukkig was het eten heerlijk!

Zaterdag was echt super! Heel onverwachts bij de poort kreeg ik van de security een pakketje van Tim! Echt zo super was dat! Het fotolijstje, de kaart en de brief 's middags meteen op mn kamer gezet en de zak snoep ging mee naar de keuken. Het was namelijk weer eens onze beurt om te koken. En aangezien de beste vriendin van de moeder van Camille met haar vriend kwam eten was het extra speciaal. We gingen dit keer voor de aardappelschotel! Het is in dit land helaas wel onmogelijk om aan de kant-en-klare aardappelschijfjes en sausjes te komen. Dus we hebben heerlijk geïmproviseerd met super lekkere kruidenboter over de aardappelschijfjes, en natuurlijk bloemkool en gehakt. De ene was alleen lekkerder dan de andere. Toen met nog meer vrienden van Camille de hele nacht beneden gezeten, gedronken en muziek geluisterd. Was echt super gezellig!

Zondag weer eens heerlijk rustig aangedaan en vanmorgen eerste observaties bij de muzieklessen gedaan. Zelfs een klein beetje leren spelen op de pamfluit, jawel de pamfluit! En op de quena.. Een soort dwars fluit maar dan van bamboehout. Echt super gaaf!

Donderdag over 4 weken stap ik alweer op het vliegtuig naar huis, jongens de tijd gaat zo snel. Over een dik maandje ben ik alweer thuis. Zie jullie snel!

Amoreee!

• 11 April 2011 - 19:08

Shenifa:

Hey schatje,
    wat super weer van je te horen. Ik tel hier ook weken en gelukkig zijn het maar 4. Ik vind het super leuk te lezen wat je daar allemaal beleefd. Wat een schatje is die Tim!!! Sprak vandaag toevallig Marjolein en die vertrek morgen naar Peru. Ze kijkt er echt naar uit!!!
    xxx

• 11 April 2011 - 19:34

Yvonne:

Wat een toeval dat het pakketje op tim zijn verjaardag bij jouw is gearriveerd,
    Tim was ook zeer verrast van jouw pakketje nou ja zeg maar gerust pakket.
    Heel leuk.
    Lekker blijven genieten en tot schrijfs.
    Liefs van ons

• 11 April 2011 - 19:39

Els:

Hoi lieve Michelle,

wat vertel je toch heerlijk, ik zie het allemaal voor me en dat jij dan met zo'n peuter in Nederland aankomt:-), ik begrijp het wel! Dank voor je kaart, echt super van je! Die vulkaan als uitzicht, je gaat dit nooit vergeten, goed gedaan hoor!! Die Tim is wel een hele goeie zeg, hartverwarmend hoor, dat maakt terugkomen wel gemakkelijker. Lieve Mich, het ga je goed, geniet van alle dagen, we zien elkaar over een maandje weer. Liefs, Els

• 11 April 2011 - 19:42

Lisanne:

Dag zuster, wat een story's!
    Ik ben eindelijk geslaagd hihihi, werd wel tijd. Btw echt een leuk pakketje van Timmetje. Wat een romanticus is het ook hahahahaha! En hij vond jouw kado ooooook heel spannend hahaha!

Naaah tot over 4 weken ongeveer!
    ik mis je.

• 11 April 2011 - 20:01

Frank (pabo):

Hallo Michelle,
    Wat hebben jullie daar toch een heerlijke tijd! en wat had ik graag met Marjolein meegevlogen om jullie in actie te zien. Tijd gaat inderdaad snel, zorg nog voor een paar goede stageweken.
    Groet, Frank

• 12 April 2011 - 05:40

Rob&Yvonne:

Hey wijffie!!wat heerlijk allemaal!!!en wat een lieve kanjer heb je aan de haak geslagen zeg!!Dus over 4 weken kom je met Tim ff een bakkie doen???hahahahaha.....4 weken nog maar....je zal zien dat het heel snel gaat en dat je zo weer in dit regenachtige kikkerlandje bent....brrrrrrrrrrr....dikke knuf van ons 2!!

• 14 April 2011 - 04:12

Frans :

He Michelle, nog 4 weken wat gaat de tijd hard en dan van Tim nog een leuke verrassing gehad.
    Enjoy de laatste 4 weken meisje,
    we zijn bij je in gedachte maar geniet van elke dag.